Treba li mi marketing ili branding?

Koja je razlika između marketinga i brandinga? Kada odgovorimo na to pitanje znati ćete i sami odgovor na pitanje "treba li mi marketing ili branding?".

Marketing i promjenu perspektive smo diskutirali u nedavnom blogu. Marketing je u osnovi kako se prezentiramo tržištu, koje probleme rješavamo i kako pomažemo klijentima. Što učinkovitije to radimo, to se više razlikujemo po načinu djelovanja, efektu i stilu od konkurencije te imamo veći uspjeh i veće prihode.

Što je vrijednost našeg djelovanja veća, veći su i prihodi kao rezultat dobrog djelovanja. Ako uzmemo da u poslovanju imamo taktike i strategije onda bi taktike bile zapravo marketing, a (dugoročna) strategija bi bila branding.

Marketing je za većinu tvrtki ono što im treba. O brandingu treba razmišljati tek kada je poslovanje uredno, na stabilnim nogama, imamo dugogodišnje klijente i imamo sigurne prihode.

No ako je marketing toliko sveobuhvatan, bitan i sveprisutan - što je onda branding i čemu služi?

Branding je stepenica više od marketinga kada nas ne more dnevne brige o likvidnosti, kada je stabilnost posla prisutna, a gledamo prema budućnosti i većem tržišnom udjelu. Ako želite prije svega veći pojavnost, jaču prisutnost vašeg branda, želite da vaš brand znači nešto u glavama vaših trenutnih (i budućih) klijenata/korisnika - onda ste spremni za branding.

Po klasičnim definicijama branding bi bio rad na brandu. Proces promocije izričitog branda, proizvoda ili tvrtke kroz oglašavanje i drugačiji dizajn. Robne marke jesu entiteti za sebe. Izjednačavamo brand/robnu marku sa kvalitetom i nekim vrijednostima. Uspješan je branding onaj koji uspije vezati uz ime branda kvalitetne konotacije i emocije poput osjećaja povjerenja, korisnosti, sigurnosti ili dobrobiti za klijenta/korisnika.

Dobar marketing mora biti mjerljiv. Dobar branding često nije moguće točno mjeriti, a i dulji je proces od marketinga.

U brandingu mi pristupamo kompliciranom procesu komunikacije kroz poruke koje dodiruju emocije, rade rukom pod ruku uz ljudsku psihologiju i imaju za pokazati kredibilitet naše tvrtke. Što su tvrtke manje to je utjecaj osobnog branda vlasnika jači. Uslugaši poput trenera, dizajnera, fotografa npr. moraju intenzivno raditi na svom osobnom brandu ako žele biti uspješni. Oni jesu zapravo vlastiti proizvod jer oni prodaju uslugu.

Kod tvrtki mi pokušavamo nešto fiktivno, umjetno ili nehumano pretvoriti u emociju. Tvrtka kao takva nije biće ili osoba. Kako je uopće onda moguće postići nešto kroz brading?

Tvrtka je sklop usluga ili proizvoda, tvrtka je grupa ljudi koji imaju isti cilj. Tvrtka bi trebala biti entitet koji vode ljudi za druge ljude (klijente/goste/kupce). Ako vlasnici i djelatnici imaju istu viziju i ako emitiraju jednake signale kroz rad na tržište prema svojoj publici - možemo govoriti da rade na brandingu.
Dio tog branda vidljiv je kroz dizajn, dio kroz proizvode/usluge, dio kroz recenzije, dio kroz odanu bazu kupaca, dio kroz način na koji tvrtka i njeni zaposlenici odgovaraju na e-mailove...

Sada shvaćate da je brand pojam ili riječ koje se sjetimo kada se sjetimo te tvrtke. Na taj pojam/emociju/asocijaciju kada se sjetimo tvrtke utječe jako puno stvari i akcija. Što su te akcije i radnje usklađenije i što su one pozitivnije imamo pozitivan brand. Ako je tvrtka nemarna u načinu na koji komunicira sa kupcima ili tržištem onda govorimo o negativnom brandu.
Neutralan brand znači da svijet zapravo niti ne zna za postojanje naše tvrtke.

 

Za zaključak teme napraviti ćemo jedan izazov.

Poznajete li logo na početnoj fotografiji bloga?
Kojeg branda se sjetite kada se sjetite Jordana?
Vjerujete li tom brandu da je kvalitetan?
Koje poruke simbolizira ime Michael Jordan?
Koji je sport u pitanju?
Kakve proizvode radi taj brand?

Razlog zašto znate odgovore na sva ta pitanja jest upravo - branding.

 

Pronađite nas i na društvenim mrežama: Facebook | LinkedIn

Copyright 2019 MUDRA SOVA © All Rights Reserved