Služeći se naslovom knjige velikog Kasparova, složiti ćemo se da nas šah uči kako napraviti najbolji potez u životu.
Poslovanje je jedna vrsta igre. Ima svoje poteze, figure i jasno izražen cilj. Zbog toga u ovom blogu uspoređujemo drevnu igru šaha i poslovanje te marketing. Sve što je mentalna igra u životu postaje puno zanimljivije ako upletemo što više razmišljanja u tu jednadžbu. To znači da šah može biti metafora za posao i životni razvoj.
U šahu je poanta pobijediti protivnika (bilo na vrijeme, šah-matom ili predajom protivnika). To možemo učiniti samo ako smo pažljivo razvijali figure, igrali pametno i iskoristili prilike koje nam je protivnik dao. Šah nas uči uočavati uzorke poteza na ploči kako bi ih lako prepoznavali ubuduće.
Govoreći opet o stvarnom životu i poslu: šah nas može naučiti kako razvijati poslovanje, kako investirati u njega, koliko brzo raditi uzlet stepenicama, koje prilike tražiti, kako ih uočavati i kako ih iskoristiti.
Bilo da gradimo osobni brand, tvrtku, proizvod ili uslugu moramo znati sa čime počinjemo igru. Moramo razumijeti sve figure koje su nam na raspolaganju. Moramo znati kako se kreću tj. moramo znati koje su nam opcije. Pogledamo preko ploče protivnika ili tržište i vidimo njihovo stanje i figure. Sjetimo se našeg cilja i razmislimo kako želimo tamo doći. U što ćemo prvo investirati tj. kako ćemo otvoriti partiju, kako ćemo razviti figure. Osim toga što ćemo napraviti, jako je bitan i raspored poteza kada i što radimo. Bitno je kada ćemo fotografirati proizvode, kada ćemo raditi website, a kada ćemo raditi PR o proizvodima. Bitno je koga adresiramo svojim akcijama. Trebaju li nam reference i znamo li kako će reagirati naša ciljana publika. Trebamo li za komunikaciju sa ciljanom publikom neki specifičan kanal? Traži li taj kanal proizvodnju sadržaja ili zahtjeva pametan pristup temi? Traži li više naš osobni brand i pristup ili prisutnost tvrtke zbog ozbiljnosti?
Kada usporedimo svoj razvoj sa potrebama tržišta ili konkurencijom moramo odlučiti tko je bitniji. Brinemo li više za konkurenciju ili za naše klijente? Čime možemo kontrirati njihova moguća nezadovoljstva ili napade?
Jesmo li dovoljno razvijeni da možemo obraniti jaki napad? Možemo li zanemariti trenutno obranu jer imamo vlastiti napad u procesu koji postavlja našeg protivnika u obranu? Inicijativa i tempo borbe jednako je bitan kao i raspored snaga. Znati kada smo u obrani, a kada smo u napadu. Tu se ova tema spaja sa temom o umjetnosti ratovanja i pravilima Sun Tzua. Iako se nitko nije rodio kao general to možemo postati ako učimo iz naših poraza i tražimo pobjedu na bojnom polju - bilo onog u životu, u poslovanju ili u šahu.
Jedna od najbitnijih lekcija koje će vas šah naučiti je svakako ta da moramo tražiti najbolji potez. Najbolji. Ne najbrži, ne najlakši, ne najteži, ne najočitiji nego najbolji. Najbolji za vaše poslovanje. Onaj koji je najviše proaktivan, onaj koji mijenja balans igre u vašu korist. Onaj potez koji znači razliku između osrednjeg uspjeha i velebne pobjede. Onaj koji znači razliku između života i smrti, uspjeha i poraza.
Igrate li šah i koristite li ga u svom poslovanju? Ako da - razumijemo se. Ako ne - preporučamo.
PS. Želite popust na neku našu uslugu? Na sastanku ćemo odigrati partiju šaha i ako nas pobijedite - mi častimo popustom (;